گفتمان الگو

ویژه نامه ها، پیش خوان ها و چندرسانه های مرتبط با نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

گفتمان الگو

ویژه نامه ها، پیش خوان ها و چندرسانه های مرتبط با نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

گفتمان الگو

بسم الله الرحمن الرحیم
در این پایگاه برخی از یادداشت ها، تحلیل ها و مصاحبه های مرتبط با اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی منتشر می شود.

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

علاوه بر استدلالاتی که در ارتباط با ضرورت تولید الگوی پیشرفت اسلامی در فضای گفتمانی از سال 1385 تا کنون مطرح شده،؛ بر اساس موادی از برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی کشور تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت تکلیفی قانونی محسوب می‌شود.

طبق ماده‌ی اول برنامه‌ی پنجم توسعه "دولت موظف است با همکاری سایر قوا الگوی توسعه اسلامی-ایرانی را تا پایان سال سوم برنامه، تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. این الگو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه‌های بعدی قرار می‌گیرد"

همچنین در تبصره‌ی این ماده آمده است که "دبیرخانه تهیه این الگو در قوه مجریه مستقر خواهد بود و رؤسای قوای سه‌گانه کشور موظفند با اتخاذ سازوکارهای لازم در هر قوه به فرآیند تهیه آن کمک کنند"

همچنین بند اول ماده شصت و هشتم برنامه‌ی پنجم توسعه "به منظور تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص‌های الگوی توسعه اسلامی-ایرانی و ... مرکز آمار ایران مکلف است پس از دریافت شناسنامه شاخص‌ها، نسبت به عملیاتی‌کردن برنامه‌ی اجرائی مربوط اقدام کند و اعتبارات مورد نیاز را حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب شورای عالی آمار برساند."

بنابراین طبق این دو ماده‌ی قانونی در برنامه‌ی پنجم قوای سه‌گانه و این دو سازمان به لحاظ قانونی مکلف هستند تا تولید الگوی پیشرفت اسلامی را پیگیری نمایند.

لازم به ذکر است که برخی از نمایندگان مجلس همچون "حجت‌الاسلام رسائی و مهندس بهرام بیرانوند" در طول سال‌های اجرای برنامه‌ی پنجم نسبت به اجرای ماده‌ی اول برنامه‌پنجم کشور تذکراتی را مطرح کرده‌اند؛ اما در ارتباط با ماده‌ی شصت و هشتم برنامه‌ی پنجم هیچ‌گونه تذکری هم مطرح نشده است.

 

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۰/۰۴
  • ۱۹۶ نمایش
  • کمیته ارتباطات

مرتبط با الگو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی